מיתוג עסקי

מיתוג הוא הסיפור של העסק. הוא ההשראה שהעסק מאציל על הלקוחות שלו. אנשים רוכשים מוצרים ממותגים לא בגלל המוצרים עצמם אלא בזכות המותג. בגלל החוויה שהמותג משרה עליהם.

רק לספק צרכים?

אם נרצה להבין מהו מיתוג יהיה עלינו לרדת לעומק העסק. עומק העסק הוא לא המאפיינים החיצוניים שלו כדוגמת מספר הלקוחות, הרווחים או ההפסדים שלו. עומק העסק בהקשר של מיתוג הוא לשאול את השאלה… למה העסק קיים.

למה העסק קיים? זה נשמע שאלה מטופשת. מה זה משנה למה העסק קיים? העסק קיים כי מי שהקים אותו רוצה להרוויח כסף. במבט רדוד נראה שאין סיבה מיוחדת ללמה העסק הוקם (מלבד הסיבה לעשות כסף). כי הרי הווי ידוע שכל העסקים מבוססים על היצע וביקוש. העסקים מספקים מוצרים שעונים על צרכים. יש צורך – יש עסק שמייצר מוצר. עסקים בודקים מה הלקוחות צריכים ומספקים להם את זה. ממזון ועד כיסאות בעיצוב אישי. 

המודל של עסקים הוא הפשוט: ללקוחות יש צרכים והעסקים ממלאים את הצרכים שלהם וגובים על כך כסף. עסקי חליפין. אני נותן לך לחם אתה נותן לי חמישה שקלים. ככה זה בכל המוצרים והצרכים. מהמוצרים הכי טריוויאלים של אוכל ובתים ועד המוצרים כדי למלא ריגושים. אם יש היצע רחב וביקוש מצומצם המחירים ירדו ואם יש היצע מצומצם וביקוש רב המחירים יעלו.

מי שחושב כך הוא אכן לא צריך מיתוג. שיפתח עסק, ימכור מוצרים ויעשה כסף. נראה כמה זמן הוא יחזיק מעמד. לא סתם בישראל למעלה מ40 אלף עסקים נסגרים מידי שנה.                                                 

לכל החלטה יש מחיר. ואם החלטת לפתוח עסק כדי לעשות כסף, יהיו לכך השלכות. תחשוב האם אתה רוצה לשלם את המחירים שפתיחת עסק "רגיל" עולה. מלבד הנזקים הכלכליים שעסק יכול לגרום יש נזקים נפשיים. האם אתה מוכן להיות בלחץ וסטרס מתמיד? האם אתה מעוניין להיות בתחרות מתמדת עם המתחרים שלך? אתה רוצה רק כסף? מה עם סיפוק, רווחה, אושר, חירות?

למה העסק קיים?

כדי לעשות מיתוג אין ברירה אלא ללכת אחורה. להתחיל להיכנס פנימה. לגעת במקומות שאולי אתה לא אוהב. מקומות שאתה מעדיף להשאיר בחוץ. אתה צריך לשאול את עצמך (בכנות) למה פתחתי עסק? מה מניע אותי לעשות את מה שאני עושה? כי מה שמניע אותך – יניע גם אנשים אחרים.

אם תחפור עמוק פנימה תגלה כוח מניע. תגלה שיש סיבות למה פתחת את העסק הזה דווקא. אתה תבחין שאתה מספר לעצמך סיפור. ושהסיפור הוא סיפור חייך. אתה מתנהל, חושב, עובד, מרגיש וחי לפי אותו סיפור. והסיפור הזה הוא המותג שלך. הוא מה שיהפוך את העסק שלך מסתם עוד עסק למותג.

מה גורם לך לכעוס, להתרגש, "לצאת מעצמך". מה מוציא ממך את "עצמך", את האני האמתי שלך. תיזכר בפעם האחרונה ש"התפשטת" ברבים. לא במובן הפיזי של המילה אלא במובן הנפשי-רגשי של המילה. שדיברת מהלב, מהנשמה. שהרגשת שהנפש שלך מדברת. שהדברים יצאו מהקרביים שלך.

ואז תנסה להבין מהו הגורם לכך. למה יצאת מעצמך. מה היה הדבר שנגע בך. למה דווקא הוא. אם תחקור את עצמך, תגיע למילה מסוימת. לאמונה שהיא המנוע שלך. למשהו שאתה מאמין בו. זוהי נקודת האמת שלך. וממנה מסתעפים המחשבות והרגשות שלך. ומהם מסתעפים המעשים והפעולות שלך.

שינוי גודל גופנים