אם נרצה להבין מהו מיתוג יהיה עלינו לרדת לעומק העסק. עומק העסק הוא לא המאפיינים החיצוניים שלו כדוגמת מספר הלקוחות, הרווחים או ההפסדים שלו. עומק העסק בהקשר של מיתוג הוא לשאול את השאלה… למה העסק קיים.
למה העסק קיים? זה נשמע שאלה מטופשת. מה זה משנה למה העסק קיים? העסק קיים כי מי שהקים אותו רוצה להרוויח כסף. במבט רדוד נראה שאין סיבה מיוחדת ללמה העסק הוקם (מלבד הסיבה לעשות כסף). כי הרי הווי ידוע שכל העסקים מבוססים על היצע וביקוש. העסקים מספקים מוצרים שעונים על צרכים. יש צורך – יש עסק שמייצר מוצר. עסקים בודקים מה הלקוחות צריכים ומספקים להם את זה. ממזון ועד כיסאות בעיצוב אישי.
המודל של עסקים הוא הפשוט: ללקוחות יש צרכים והעסקים ממלאים את הצרכים שלהם וגובים על כך כסף. עסקי חליפין. אני נותן לך לחם אתה נותן לי חמישה שקלים. ככה זה בכל המוצרים והצרכים. מהמוצרים הכי טריוויאלים של אוכל ובתים ועד המוצרים כדי למלא ריגושים. אם יש היצע רחב וביקוש מצומצם המחירים ירדו ואם יש היצע מצומצם וביקוש רב המחירים יעלו.
מי שחושב כך הוא אכן לא צריך מיתוג. שיפתח עסק, ימכור מוצרים ויעשה כסף. נראה כמה זמן הוא יחזיק מעמד. לא סתם בישראל למעלה מ40 אלף עסקים נסגרים מידי שנה.
לכל החלטה יש מחיר. ואם החלטת לפתוח עסק כדי לעשות כסף, יהיו לכך השלכות. תחשוב האם אתה רוצה לשלם את המחירים שפתיחת עסק "רגיל" עולה. מלבד הנזקים הכלכליים שעסק יכול לגרום יש נזקים נפשיים. האם אתה מוכן להיות בלחץ וסטרס מתמיד? האם אתה מעוניין להיות בתחרות מתמדת עם המתחרים שלך? אתה רוצה רק כסף? מה עם סיפוק, רווחה, אושר, חירות?