מה ההבדל בין ליטאים וחסידים?

הציבור החרדי האשכנזי מחולק לשתים: חסידים וליטאים. בעבר הליטאים נקראו 'מתנגדים'. ההגדרה של הליטאים הייתה לא על ידי הדגשת המוטיבים הייחודיים להם אלא בהיותם מתנגדים לחסידים. היום הדברים קצת שונים, אך עדיין יש הבדלים מהותיים בין הזרמים.

רקע היסטורי

כשאנו מדברים על היהדות האשכנזית אשר בה נפערה המחלוקת בין חסידים ומתנגדים, אנו עוסקים בעיקר ביהודים שחיו במזרח אירופה. התנועה החסידית החלה מאמצע המאה ה18 במערב אוקראינה של היום והיא התפשטה במהירות למזרח אירופה.

במזרח אירופה אז שלטה הדוכסות הגדולה של ליטא. אף שבהמשך חלו שינויים בגבולות הארץ, עדיין השייכות התרבותית או ההשקפה התורנית-דתית של היהודים שהתנגדו לחסידות נשארה מיוחסת לליטא גם אם באופן גיאוגרפי זה לא כך.  

ההבדל בין הליטאים לחסידים

ההשקפה הליטאית מקורה בגאון מוילנא וברבי חיים מוולוז'ין תלמידו. המשנה הליטאית נוצרה והתגבשה כקונטרה לשיטה החסידית שסחפה אז את הרחוב היהודי והיה צורך במענה שיטתי ורחב לטיעונים ולחידושים שהחסידים הביאו עימם לעולם היהודי.

שיא המאבק בין המתנגדים לחסידים היה בדור השני של החסידות בתקופת המגיד ממזריטש ובתקופת הגר"א (הגאון מוילנא) ומאז המצב הלך ונרגע. המאבקים כללו חרמות, גידופים, אלימות פיזית, רדיפות ולעיתים אף מסירה לשלטונות.

המחלוקת בין החסידים למתנגדים סובבת על מספר צירים ונוגעת ברבדים שונים של היהדות ועוסקת בעניינים ובנושאים מגוונים. לא ניגע בכל המישורים והאספקטים של המחלוקת אלא ננסה לתת סריקה מלמעלה על החלקים המשמעותיים והחשובים ביותר של המחלוקת, למען הקורא המתעניין.

ערך לימוד התורה

אין ספק שהנושא הפופולארי, המפורסם והשקוף ביותר המבדיל בין חסידים למתנגדים הוא ערך לימוד התורה. הליטאים רואים בלימוד התורה את העמוד עליו מושתתת היהדות כולה. ערך לימוד התורה הוא הגבוה ביותר מכל מצוות התורה.

הייעוד או המטרה הנעלית ביותר שאפשר לשאוף להגיע אליה, בעולמה של היהדות הליטאית, הינה להיות 'תלמיד חכם'. תלמיד חכם אין לו בעולמו אלא לימוד התורה, הפלפול או העיון בה. נדרשת פרישות מוחלטת מחיי היום-יום, חוסר עניין טוטאלי מכל מה שנעשה מחוץ לד' אמות של בית המדרש והתמסרות גמורה ללימוד התורה (וליתר דיוק ללימוד הגמרא).  

זו הסיבה שעולם הישיבות התחיל, נבנה, התפתח ותפס מקום דווקא בעולם הליטאי. המושג 'בחור ישיבה' עם כל הגינונים, ההילה והגאווה שיש בו שייכים בעיקר לעולם הליטאי. לא במקרה מי שייסד את הישיבה הליטאית הראשונה היה רבי חיים מוולוז'ין (שנזכר למעלה) שהקים בשנת 1802 את הישיבה בוולוז'ין.

החסידים

אצל החסידים המצב מורכב יותר. כי בעוד שאצל הליטאים (פחות או יותר) ההנהגה, הממסד, הקהילה וההשקפה, הומוגנית ומסודרת במידה מסוימת (לא נכנס לרובד הפוליטי או החברתי, אלא מדבר על הרובד ההגותי). הרי שאצל החסידים הדברים הרבה יותר גמישים, הטרוגניים, משתנים ופחות מסודרים ומוגדרים.

אצל החסידים לכל קהילה יש אדמו"ר. ובכלל, הקהילה אינה באמת קהילה אלא חצר חסידית. האדמו"ר הוא לא רק הרב של הקהילה אלא הוא גם האבא המסור, המשפיע, המורה, ההוגה דעות, מתווה הדרך וקובע הכללים בכל הנושאים הקשורים לקהילה ולחברי הקהילה. כשמם כן הם "חסידים".

ישנם מספר מוטיבים מרכזיים שמאפיינים את התנועה החסידית ושעליהם מושתתת כל ההגות החסידית. אנסה להצביע על רעיון או ערך אחד, מין חוט או קו כללי שמוסכם בין כל החסידים והחסידויות. לעניות דעתי מה שמבדיל בין חסידים למתנגדים הוא הרגש הדתי. לפי החסידות יהודי צריך לעבוד את השם לא רק באמצעות המעשים (המצוות) ועם שכלו (למוד התורה) אלא גם (ובעיקר) על רגשותיו.

החסידות הדגישה את מעלת השמחה, את ההתבוננות בגדולת השם המביאה לאהבת השם ויראתו וכן באופן כללי לעורר אצל יהודים רגש חם הן כלפי השם והן כלפי יהודי אחר. אצל החסידים נוהגים לערוך "התוועדויות" (או "טישים") בהם יושבים יחדיו, מנגנים ניגונים חסידיים, מדברים דברי תורה, משוחחים על עניינים אישיים-נפשיים של היושבים ועוד.

הרגש הדתי מהווה קו הבחנה בין לימוד תורה לתפילה. ובעוד המתנגדים תפסו את לימוד התורה כערך הנעלה ביותר, החסידים הדגישו את מעלת התפילה של כל יהודי. לימוד התורה שייך בעיקר לשכל ולעיון, התפילה (לעומת זאת) שייכת ללב ולרגש.     

המצב כיום

מה שחשוב למי שלא בקיא ברזי המחלוקת ומעוניין להבין את יחסי הכוחות בין הצדדים. אז הציבור הליטאי היום מחולק (באופן כללי) בין הזרם המרכזי לזרם הירושלמי. מי שעומד בראש הזרם המרכזי הם הרבנים הרב חיים קנייבסקי (הנחשב יותר כצדיק) והרב גרשון אדלשטיין, העומדים בראש מועצת גדולי התורה הליטאית.

בקרב הציבור החסידי, מי שמוביל את החצרות הגדולות וממילא את הטון המרכזי בתנועה הם האדמו"רים מגור, מבעלז ומויזניץ, העומדים בראש מועצת גדולי התורה החסידית. מי שמייצגת את הציבור הליטאי ואת הציבור החסידי בפוליטיקה היא מפלגת 'יהדות התורה' המורכבת ממפלגת 'דגל התורה' שמייצגת את הציבור הליטאי וממפלגת 'אגודת ישראל' שמייצגת את  החסידים.

מיתוג, שיווק ובניית אתרים

להביא את המתנה שלך לעולם

משרד פרסום חרדי

כאן תדע איך לפרסם לחרדים

מיתוג שייך לכל עסק, קטן כגדול. מיתוג זה לא לוגו או עיצוב. מיתוג זה השראה.

אתם יכולים להיות כמו כולם. להיסחף עם הגלים. לעשות את מה שכולם עושים. לטעות היכן שכולם טועים. ולקוות שלכם יהיה מזל. זה בהחלט יכול להצליח. אתם באמת תרוויחו כסף. הכל יהיה מושלם. אבל… המחיר שתשלמו כדי לשרוד יהיה גבוה במיוחד.

מיתוג לאתרים חרדיים

ההצלחה מתחילה מתוכך. הייה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם

שינוי גודל גופנים