האם החברה החרדית נמצאת באינטרנט?

נכון שהאינטרנט חודר לאט גם לחברה החרדית, אך עדיין יש פער בין השימוש באינטרנט בציבור הכללי לבין השימוש באינטרנט במגזר החרדי. הנתונים מראים שגם שנים לאחר פריצת הרשת הוירטואלית לחיינו, יש ציבור גדול שמתקשה לעכל את הבשורה. עם כל זאת המגמה היא חיובית בהחלט.

אנחנו במשרד פרסום חרדי אספנו עבורכם את הנתונים והנה הם מוצגים לפניכם כאן 

אחוזי גלישה במבט כללי

לפי הסקר האחרון של מכון "אסקירא" כמחצית מהחברה החרדית גולשת באינטרנט. 23% מהם גולשים בין פעם בשבוע לפעם ביום ו-33% גולשים באינטרנט מספר פעמים ביום. כמו כן, השימוש באינטרנט בקרב נשים חרדיות הוא גבוה יותר ב-20% משימוש אצל גברים חרדים – פער הנובע מכך שיותר נשים עובדות במקומות בהם יש אינטרנט.

נתוני הסקר מלמדים כי 42% מהחרדים לא גולשים כלל באינטרנט, ומפילוח גילאים של המשתתפים בסקר, עולה כי בקרב חרדים מעל גיל 65 גלישה כחלק משגרת החיים היא נחלתם של מעטים: 2.9% בלבד. לעומת זאת, 46% מהצעירים בגילאים 18 עד 19 גולשים באינטרנט בין פעם בשבוע למספר פעמים ביום, ו-52% לא משתמשים כלל. לעומת זאת, בגילאים מבוגרים יותר (20-44), בהם נהוג בחברה החרדית להתחתן או לצאת לשוק לעבודה, אחוז הגולשים באינטרנט גבוה משמעותית – ועומד על 63%.

הסקר בחן גם את השימוש באינטרנט לפי עיסוקו של הגבר, וממצאיו גילו כי 59% מהאברכים ו-68% מבחורי הישיבות לא גולשים כלל באינטרנט, לעומת חרדים שיצאו לשוק העבודה אשר 27% מהם בלבד נמנעים מגלישה באינטרנט. נתון מעניין נוסף מגלה כי קרוב ל-10% מבחורי הישיבות גולשים באינטרנט מספר פעמים ביום. כמו כן, כמעט 22% מהם גולשים בין פעם בשבוע לפעם ביום.

פילוח לפי קהלים

כמעט מחצית מהחרדים הספרדים (46%) ומהחרדים החסידים (46%) לא גולשים באינטרנט, לעומת 10% מחסידי חב"ד או 22% מהחוזרים בתשובה. בין הזרמים, חסידי חב"ד שייכים לזרם שגולש הכי הרבה באינטרנט (90%), חוזרים בתשובה ש-77% מהם גולשים באינטרנט, ליטאים ש-59% מהם גולשים באינטרנט ו-52% מהחסידים שגולשים. 53% מחרדים הספרדים גולשים באינטרנט בין פעם בשבוע למספר פעמים ביום.

אינטרנט כשר

עוד בחן הסקר מי מתוך סך המשתמשים החרדים באינטרנט מפעיל באמצעות תוכנות מיוחדות סינון תכני פורנוגרפיה או תמונות חשופות של נשים במהלך הגלישה או אפילו חוסם את כל האפשרויות לגלישה מלבד שימוש במייל או שירותים מיוחדים כמו בנק וקופת חולים, ומהנתונים עלה כי 43% מהמשתמשים מפעילים סינון מסוים, לרבות סינון גבוה מאד שבו נעשה שימוש במייל בלבד.

נתון מעניין וחשוב נוסף מגיע ממכון "חקר כהלכה" שאומר שהחשיפה הגבוהה ביותר לאינטרנט היא במקום העבודה (53.8%), ובבית במקום השני (34.1%). השימוש בהתקנים ניידים (סמארטפון או טבאלטים) היא הנמוכה ביותר.

סיכום הנתונים

אין ספק שיש התקדמות רצינית לחשיפת המגזר החרדי לאינטרנט. זה לא מה שהיה עד לפני שנים בודדות. אך צריך לשים לב לכמה נקודות חשובות:

  • נכון שיותר ממחצית מהחברה החרדית נחשפת לאינטרנט אך שימו לב שהיא רק נחשפת. ז"א ש42% לא גולשים כלל באינטרנט ו23% גולשים אומנם גולשים אך רק בין פעם בשבוע לפעם ביום. שזה אומר שעדיין רוב המגזר החרדי לא נמצא באופן שוטף באינטרנט.
  • האינטרנט נמצא פחות בבתים של החברה החרדית. עיקר השימוש ברשת הינו בעבודה ובמקומות שונים אך לא ממש בבית.
  • עוד נתון חשוב בהקשר הזה, אחוז ניכר בשימוש באינטרנט הוא במחשב ופחות במכשירים ניידים.
  • באחוזים בודדים הנשים עוקפות את הגברים בשימוש באינטרנט.
  • עיקר המסה של הגולשים בחברה החרדית היא בגילאים 20-44. זה מעניין כי הצעירים בגילאים 18-19 נמצאים פחות באינטרנט לעומת האוכלוסייה הבוגרת יותר.
  • מתוך החברה החרדית אלה שגולשים באינטרנט הם אלה שיצאו לשוק העבודה (האברכים ובחורי הישיבות לא ממש נמצאים שם).
  • פילוח גלישה לפי קהילות: במקום הראשון חסידי חב"ד. במקום השני חוזרים בתשובה. במקום השלישי הליטאים. במקום הרביעי החסידים והחרדים הספרדים.
  • ממצא חשוב מאין כמותו הוא טיב השימוש: החברה החרדית משתמשת ברשת לנושאים ספציפיים. האינטרנט משמש יותר לצרכים בסיסיים כמו חשבון הבנק, דואר אלקטרוני, תשלומים, עבודה (בעיקר), אתרים ייעודיים, לא גלישה סתם להנאה.
  • החרדים מגיעים לאתרי חדשות מגזריים המיועדים לחברה החרדית. אתרים כמו כיכר השבת, חדרי חרדים, שטוערם וכדומה.
  • מה שנמצא הרחק מאחור אלה הרשתות החברתיות. לשם עדיין החרדים לא הגיעו. המגזר החרדי לא משתמש בפלטפורמה החברתית, אלה עדיין מחוץ לתחום המותר.

גם הגולשים באינטרנט גולשים תחת תוכנות של סינון תכנים. נכון שיש רמות שונות של סינון אך בכל אופן צריך לקחת את זה בחשבון. הרבה פעמים גם תוכן שלא מהווה בעיה נחסם. הסיבה היא כי מדובר בתוכנות אוטומטיות שיכולות לקשר את התוכן לקונוטציה שמשתמעת ממנה משהו שאולי יכול להוות בעיה.      

נתון מעניין וחשוב נוסף מגיע ממכון "חקר כהלכה" שאומר שהחשיפה הגבוהה ביותר לאינטרנט היא במקום העבודה (53.8%), ובבית במקום השני (34.1%). השימוש בהתקנים ניידים (סמארטפון או טבאלטים) היא הנמוכה ביותר.

לסיכום ויישום הנתונים

החברה החרדית מנהלת מערכת יחסים מורכבת עם האינטרנט והמדיה הדיגיטלית. אנחנו עוסקים בפרסום לחרדים ולכן המידע זורם אלינו מערוצים שונים ומלמידה מעשית בפועל מהרחוב החרדי. לכן עסק שרוצה לפרסם לציבור החרדי אנו ממליצים לפנות לגורמים מקצועיים בתחום השיווק והפרסום לציבור החרדי ולהתייעץ איך נכון לעשות ובאיזה מידה.  

שינוי גודל גופנים